Sunday 16 December 2012

Kisah minggu ini dan Creme Brulee

Minggu ni agak hectic bagi aku. agak byk tempahan butter shortbread dan ada yang buat tempahan last minit . dengan tak sampai hati menolak rezeki dari Allah ini. aku buat sehabis baik aku. Alhamdulillah... sampai tak menyempat-nyempat nak update blog kan. Sibuk nau aku ni gamaknya. hahah!

Alkisah Creme Brulee... kes nya bila besday Ariana arituh aku buat Checkered Rainbow Cake. so dari kek ke filling nya semua tak pakai teloq kuning. suma teloq putih saja. ada lebih kurang 7 biji telur kuning tak guna... (tereksiden telur putih masuk skali tp sbijik je la). takkan nak buang kan? sayang ooo... So apa aku nk kata rasa dia mcm eskerim pon ade, gebu lembut dan nyaman di tekak. sejuk gitu.heheh

So... apakata kita back to recipe? haha... resepi ni aku ambik dari blog Hasue ... so Enjoice!

mcm tu la kekdahnya


Resepi asal : Noreen
Dikongsikan: Hasue
By: Yours truly (aku ler)

CREME BRULEE (makes about 7 - 8 biji ramequin kecik)

Bahan:
6 Biji telur kuning - aku guna 7
600 ml whipping cream - aku guna jenama Mauri. sedap giler.. wangi lagik.
1 tbsp gula castor - saya kurangkan sedikit sebab Whipping cream dah manis. plus extra untuk caramel
1/2 tsp vanilla extract

1. Masukkan whipping cream ke dalam double boiler. pastikan air mendidih perlahan.
2. Pukul Yolk bersama gula hingga creamy.
3. Bila dah suam cream tadi, masukkan egg yolk yang telah dipukul sambil di kacau menggunakan whisk supaya tidak bergentel.
4. bila creme dh agak pekat. boleh la tutup api dan angkat daripada double boiler.masukkan vanilla extract dan kacau sebati.
5. tapiskan ke dalam ramequin.
6. bakar pada suhu 140 darjah celcius selama 40 minit menggunakan kaedah bain marie. kalo tak tau ape bain marie tu, masukkan ramekin ke dalam loyang dan tuang air ke dalam loyang hingga takat separuh ramekin. pehtu masuk dlm loyang.
7. Bila dah masak sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam fridge semalaman.
8. bila nk makan, taburkan gula dan bakar gula menggunakan torch atau guna saja oven api atas/ grill dlm suhu 160 darjah celcius selama 5 minit atau semua gula sudah terkaramel.
9. sedia di makan! :D

So, resepi dah ade... selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment